چگونه از باتری خودرو در پاییز و زمستان مراقبت کنیم؟

مراقبت از باتری خودرو در پاییز و زمستان

هوای سرد بر باتری بیش از هر یک از اجزای موتور خودرو تأثیر می‌گذارد. باتری خودروها با مایعی پر شده (آب باتری) که عمدتاً مستعد انجماد است.

 

آب و هوای سرد و تاثیر آن بر روی باتری ماشین

علاوه بر این، آب و هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده و باتری را وادار به کار سخت‌تر در هنگام استارت زدن و شروع کار موتور می‌کند. در این شرایط، باتری خودرو ۳۳ درصد از قدرت خود را از دست می‌دهد و در درجه حرارت زیر انجماد و به شدت سرد، حتی بیش از ۵۰ درصد از قدرت خود را ممکن است از دست بدهد.

علاوه بر این، دستگاه‌های الکتریکی اتومبیل از جمله سیستم‌های تزریق سوخت الکترونیکی، پنجره‌های برقی، سان‌روف و سیستم‌های صوتی، قدرت بیشتری از باتری می‌خواهند.

رانندگان باید در هوای سرد زمستان باتری اتومبیل خود را چک کنند و یاد بگیرند که یک باتری با شارژ کامل بهترین خط دفاعی در برابر آب و هوای سرد برای خودرو است. در آب و هوای سرد، موتور نیاز به آمپر بیشتری برای استارت زدن دارد و باتری نامناسب می‌تواند شما را با مشکل بزرگی روبرو کند.

 

برای جلوگیری از مشکل و کمک به شما، موارد زیر توصیه می‌شود:

• چک‌آپ کامل و دیاگ خودرو و بررسی سیستم برق هر سه تا شش ماه یک‌بار.

• مطمئن باشید که باتری خودروی شما همیشه شارژ است و حتماً آن‌ را در شرایط خوب نگه دارید. در صورتی که باتری ماشین ضعیف است و یا بیش از سه سال از کارکرد آن می‌گذرد، آن را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود در سردترین ماه‌های زمستان شما را اذیت نخواهد کرد.

• باتری خودروی خود را قبل از هر سفر زمستانی حتماً چک کنید.

• بازرسی کابل باتری‌ها، اتصال دهنده‌ها ضروری‌ست. اطمینان حاصل کنید که کابل‌ها در وضعیت خوبی هستند و به صورتی پایدار و محکم و ایمن به باتری متصل شده‌اند.

• ترمینال‌های باتری را با یک برس سیمی‌ یا اسپری پاک کننده باتری تمیز و پاک کنید.

• انتخاب باتری مناسب برای خودرو از اهم مسایل است. باید به اندازه صحیح آمپر و ولتاژ، به خودرو برسد. به ویژه برای یک وسیله نقلیه که شرایط بسیار سخت زمستان را تجربه می‌کند.

• در صورت امکان، خودرو را در پارکینگ‌های مسقف و گرم نگه‌دارید، به خصوص در مناطق با زمستان سخت.

• در صورتی که باتری ماشین ضعیف است، بررسی سطح مایع و پر کردن هر سلول که به نظر می‌رسد سطح مایع در آن کم است با استفاده از آب مقطر.

• هنگام کار و یا نصب باتری ماشین، همیشه از عینک محافظ استفاده کنید. حذف تمام طلا و جواهر و پوشیدن لباس‌های آستین بلند برای حفاظت از پوست و کاهش صدمات احتمالی الزامی‌ست.

 

منبع: http://khodrosazi.ir