آموزش تست باتری یو پی اس (UPS)

چگونه  باتری یو پی اس (UPS) خود را تست کنیم؟

 

در ابتدا باید بگویم که اکثر باطری (باتری) های یوپی‌اس  (UPS) دارای تست خودکار هستند.شما میتوانید توسط نرم افزار بازه های زمانی معینی را برای انجام تست باتری UPS برنامه ریزی کنید تا آزمایش انجام شود. در طی این آزمایش که ممکن است از روزی یک بار تا هفته ای یک بار متغیر باشد، چراغ های دستگاه یوپی‌اس (UPS) ممکن است چشمک بزنند و یا صدایی ایجاد شود که کاملاً عادی است. برای آشنایی بیشتر با ماهیت باتری های یوپی‌اس به مقاله «باتری یوپی‌اس چیست» مراجعه کنید.

 

اما در حالت کلی ۳ گام نیز برای تست باتری یوپی‌اس وجود دارد:

گام اول: چک کردن چشمی باطری (باتری) یوپی‌اس (UPS)

با نگاهی به ظاهر باتری میتوانید آسیب های ناشی از ضربات و یا موارد دیگر را ببنید. چک کنید که باتری دچار صدماتی مثل خوردگی قطب های باتری و کابل ها، شل شدن تسمه دینام، کاهش سطح الکترولیت، شل شدن کابل های سر باتری، هرگونه مشکل در بدنه یا جعبه ی باتری و ... نشده باشد.

 

- گام دوم: شارژ سطحی باتری یوپی اس (UPS) را برطرف نمایید.

وقتی که باتری یوپی‌اس در حال شارژ شدن است و یا اینکه باتری یوپی اس (UPS) به تازگی شارژ شده است ممکن است دچار شارژ سطحی شود که با روش زیر می‌توانید آن را برطرف نمایید:

۱. مدت دو الی سه ساعت از باتری یوپی اس (UPS) استفاده نکنید.

۲. باتری یوپی اس را با یک مصرف کننده حدود ۲الی ۴ دقیقه دشارژ کنید.

۳. از یک دستگاه تست کننده بار باطری (باتری) یوپی‌اس استفاده کنید. باری را با مقدار نصف جریان CCA به مدت زمان ۱۵ ثانیه به باتری اعمال کنید، سپس ۵ دقیقه صبر کنید.

 

- گام سوم: وضعیت شارژ باتری UPS(یو پی اس) را تست کنید:

برای تست کردن باتری یوپی‌اس دو حالت داریم، یکی برای باتری های سیلد (اتمی) و یکی هم برای باتری های غیر سیلد (اسیدی).

در مورد باتری های یوپی‌اس سیلد یا اتمی، دستگاه یوپی‌اس (UPS) را خاموش کنید. توسط یک دستگاه ولت متر دقیق دیجیتالی ولتاژ باتری یوپی‌اس را اندازه گیری نمایید. این کار بهترین روش برای سنجش میزان باتری UPS است.

و در رابطه با باتری های یوپی‌اس اسیدی (غیر سیلد)، ولتاژ باتری  را توسط دستگاه ولت متر دیجیتال در حال خاموشی موتور اندازه بگیرید. دانسیته اسید هر سلول باتری (باطری) را توسط هیدرومتر تست  و اندازه گیری نمایید.

 

البته؛ توجه داشته باشید که اکثر باتری های UPS (باتری های یو پی اسدارای دارای یک هیدرومتر سرخود یا چشمی هستند که وضعیت شارژ را در یکی از ۶ سلول داخل باتری چک می کند. اگر نشنانگر یا همان Indicator  باتری یوپی‌اس بی رنگ بود یا متمایل به رنگ زرد بود می فهمیم که سطح الکترولیت درون باتری (باطری) پایین است در این صورت اگر باتری اسیدی باشد باید شارژ شود  و اگر باتری سیلد یا اتمی بود باید تعویض گردد.

همینطور اگر رنگ چشمی سیاه بود یعنی باتری نیاز به شارژ شدن دارد و شارژ آن کمتر از ۷۵% است.

بعد از اینکه ولتاژ سلول ها را اندازه گرفتید چک کنید که بین بیشترین و کمترین مقدار ولتاژ اندازه گیری شده چقدر اختلاف وجود دارد. اگر این میزان اختلاف ۰,۵ یا بیشتر بود نشان دهنده این است که یکی از سلول های باتری یوپی‌اس(UPS) ضعیف یا دچار نقص شده است.

چنانچه ولت متر مقدار صفر را نمایش داد، نشان دهنده این است که آن سلول قطع می باشد و در صورت مشاهده عددی بین ۱۰,۴۵تا ۱۰.۵۶ می فهمیم که این سلول دچار اتصال کوتاه یا Shorted cell شده است.

 

لیست باتری های یوپی‌اس (UPS) موجود در فروشگاه اینترنتی سحر باتری 

[ آموزش کامل تست باتری ماشین]

تهیه شده در : تحریریه سحرباتری