روش های پیشگری از سرقت خودرو

با خواندن این مقاله با روش های سرقت ماشین آشنا می شوید تا با رعایت نکات آورده شده  احتمال دزدیده شدن ماشینتان را به حداقل برسانید.

 

درابتدا روش های سرقت خودرو و راه های مقابله با آن را بررسی میکنیم سپس چند نکته ایمنی را یاداور می شویم.

سرقت ماشین به روش پرتاب تخم مرغ

فرض کنید در حال رانندگی هستید و جسمی به شیشه ماشینتان برخورد می کند و باعث کثیف شدن شیشه می شود. سپس شما سریع برف پاک کن را به کار می اندازید و انتظار دارید که شیشه تمیز شود، اما چون جسم پرتاب شده تخم مرغ بوده اتفاقی که می افتد این است که شیشه کاملاً کثیف می شودو شما میدان دیدتان را از دست می دهید.  سارقان از این شیوه برای زور گیری، سرقت ماشین و یا سرقت اموال داخل آن استفاده می کنند. ممکن است شما خودرو را به کناری ببرید و پیاده شوید تا شیشه را بررسی و تمیز کنید غافل از اینکه سارقانی در کمین شما هستند و منتظر این فرصت اند.

راه حل: در این مورد چند کار می توانید انجام دهید تا خطررا به حداقل برسانید. در ابتدا سعی کنید حتی الامکان برف پاک کن را روشن نکنید، چون از دست دادن قسمتی از میدان دید بهتر از از دست دادن تمام آن است! سعی کنید سریعتر از آن محل دور شوید سپس در جای امن اقدام به تمیز کردن شیشه خودرو کنید.

از یک شیشه شوی قوی در قسمت مخزن برف پاک همراه با آب فراوان استفاده کنید که قدرت پاک کردن تخم مرغ را داشته باشد!

 

سرقت ماشین به روش پرتاب شی و ایجاد سرو صدا

از روش های دیگر سرقت ماشین پرتاب شی و حساس کردن شما نسبت به سر و صداست. به این صورت که شما در حال رانندگی هستید و یک موتوری در نزدیکی شما در حال حرکت است و ناگهان صدای افتادن جسمی را می شنوید و سارق موتور سوار به شما می گوید که چیزی از ماشینتان افتاده یا چراغ عقب ماشینتان جدا شده. سپس وقتی که پیاده می شوید تا صحت ماجرا را بررسی کنید سارق در حرکتی سریع خودرو یا لوازم داخل آن را به سرقت خواهد برد.

راه حل: به هیچ وجه در چنین مواردی از ماشین پیاده نشوید و به مسیرتان ادامه دهید.

 

سرقت ماشین هنگام پارک کردن

هنگام پارک کردن ماشین ممکن است کسی شروع به فرمان دادن کند و شما طبق فرمان های او بخواهید ماشین را پارک کنید. در این روش سارق طوری به شما فرمان می دهد که با جدول یا خودروی عقبی برخورد کنید، و هنگامی که شما از ماشین پیاده می شوید تا وضعیت را چک کنید سارق به سرعت پشت فرمان نشسته و با ماشین شما متواری می شود.

راه حل: اعتماد نکنید! به فرمان های افراد ناشناس اعتماد نکنید و سعی کنید خودتان خودرو را پارک کنید.

 

سرقت ماشین هنگام مسافرکشی

اگر راننده خطی هستید یا قصد جابجایی مسافر را دارید این روش ممکن است برای شما استفاده شود! شیوه ی این نوع سارقان این است که با ظاهری آراسته و همانند یک مسافر ظاهر می شوند و خیلی محترمانه از شما درخواست می کنند که در صندوق عقب را برایشان باز کنید و یا در جابجا کردن وسایلشان کمکشان کنید. شما که عجله دارید همانطور که ماشین روشن است از خودرو پیاده می شوید و سارق با حرکتی سریع سوار ماشین شما شده و آن را به سرقت می برد.

راه حل: به هیچ وجه هنگام پیاده شدن سوئیچ را روی ماشین نگذارید حتماً ماشین را خاموش کرده و سوئیچ را بردارید.

 

روش سرقت ماشین با جرثقیل

در این روش به سادگی ماشین شما را با جرثقیلی بلند کرده و با خود می برند!

راه حل: حتی الامکان ماشین را در جایی پارک کنید که جلوی آن باز نباشد. هر چند که ترمز دستی تاثیر چندانی در منصرف کردن سارقان نخواهد داشت اما همیشه سعی کنید آن را بالا بکشید.

سرقت خودروهای پژو و پراید در چند ثانیه

در خودروهای پراید و پژو مثل پژو ۴۰۵ اگر دستگیره در را تا انتها بالا ببرید مشاهده می کنید که سوراخی به قطر نیم سانت وجود دارد. این سوراخ از چشم سارقان نیز پنهان نمانده است، به این صورت که با وارد آوردن میله یا پیچ گوشتی به داخل سوراخ در ماشین را باز می کنند.

راه حل: به تعمیرکاران خودرو مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که یک ورقه کوچک فلزی پشت دستگیره در پیچ کنند.

 

سرقت به روش من عزرائیلم!

در این روش فردی در کنار راننده می نشیند و فرد دیگری که معمولاً خانم است پشت سر راننده. فرد کناری شروع به صحبت با راننده می کند و وقتی که راننده جواب او را می دهد خانم پشت سری می پرسد که با چه کسی صحبت می کند. راننده جواب می دهد با این آقا صحبت می کنم و خانم در جواب می گوید آنجا که کسی نیست! سپس آقایی که کنار راننده نشسته خود را عزرائیل معرفی می کند و راننده از ترس پا به فرار میگذارد!

راه حل: سعی کنید گول نخورید!

 

سرقت پس از خروج از بانک

ممکن است برای دریافت پول به بانک مراجعه کنید و خودرو را نزدیک بانک پارک کنید. بعد از دریافت وجه و خارج شدن از بانک با لاستیک های پنچر شده یا ماشینی که روشن نمی شود مواجه می شوید. سپس وجه دریافتی و وسایلاتان را داخل ماشین میگذارید و سرگرم بررسی ماشین می شوید و یادتان می رود که درهای ماشین را قفل کنید. در این روش سارق از غفلت شما استفاده کرده و به سرعت در ماشین را باز کرده و پول شما را به سرقت می برد.

راه حل: در چنین مواردی حتماً حواستان به موتوری های اطراف باشد و درب های ماشین را قفل کنید و سوئیچ را بردارید.

 

سرقت ماشین با تصادف صوری

ممکن است هنگام رانندگی در مسیری خلوت خودرویی با ضربه ای کوچک از پشت به خودروی شما برخورد کند. سپس از ماشین پیاده شده و ایجاد نزاع کند و در آن شلوغی خودروی شما به سرقت رود یا اینکه بدون ایجاد نزاع هنگامی که برای چک کردن میزان خسارت ماشین پیاده می شوید فردی سوار ماشینتان شود و آن را سرقت کند.

راه حل: حتی الامکان و به خصوص در مسیرهای خلوت برای اصابت های جزئی از ماشین پیاده نشوید و به راهتان ادامه دهید.

 

نکات ایمنی برای کاهش احتمال به سرقت رفتن خودرو

  1. از قرار دادن فلش، کیف، مدارک و سایر لوازمی که جلب توجه کند در داخل ماشین خودداری کنید.
  2. از قفل پدال، قفل فرمان(در پایین ترین حد قرار دهید) و قفل کاپوت استفاده کنید.
  3. هنگام رانندگی در شب تردد خود را تا جایی که مقدور است از مسیرهای خلوت و جرم خیز کاهش دهید.
  4. برای جلوگیری از قطع شدن دزدگیر سیم کشی آن را از چراغ ها جدا کنید.
  5. به موارد مشکوک کنار جاده به خصوص هنگام رانندگی در شب و مکان های خلوت توجه نکنید و به مسیر خود ادامه دهید.
  6. از سوار کردن مسافران مشکوک و یا رساندن مسافران به آدرس هایی که با آن ها آشنایی ندارید خودداری کنید.
  7. در شب ماشینتان را در جایی پارک کنید که نور کافی داشته باشد.
  8. خودرو را در سطح های شیب دار پاک نکنید.
  9. سوئیچ ماشینتان را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
  10. موقع پیاده شدن از بالا بودن شیشه ها و بسته بودن درها مطمئن شوید.

تجربه، نظرات و راه حل های خود را در رابطه با این موضوع در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

تهیه شده در تحریریه سحرباتری