نحوه نصب و تعویض باتری یو پی اس

همانطور که می دانید یو پی اس نوعی سیستم جریان برق بدون وقفه محسوب می گردد و به عبارتی از دستگاه هایی که به آن متصل هستند محافظت می نماید. باتری یو پی اس که برای دستگاه تعبیه شده در واقع با اتصال به برق انرژی مورد نیاز را ذخیره می نماید تا در هنگام قطعی برق بتوانید انرژی مورد نیاز سایر دستگاه های متصل به سیستم را تامین نماید. بنابراین نتیجه می گیریم که باتری در این دستگاه مهم ترین نقش را ایفا می کند پس در صورت خرابی باید سریعا جهت تعویض آن اقدام نمود.

نکاتی که قبل از نصب باتری یو پی اس جدید باید به آن توجه نمود:

یکسری نکات وجود دارد که قبل از تعویض باتری یو پی اس باید به آنها توجه نمود

  • قبل از نصب باتری های یو پی اس جدید، حتما محفظه را تمیز نمایید.
  • خوردگی های و رسوبات موجود را با جوش شیرین از بین ببرید.
  • کابل ها را مجدد علامت گذاری کنید.
  • کابل مثبت و تمامی اتصالات را از باتری جدا نمایید(در صورت وجود اشکالات آن را برطرف نمایید.
  • باتری ها حتما توسط یک متخصص نصب گردد.
  • هیچ شی فلزی ای در دست نصاب نباشد(انگشتر،ساعت،...)
  • تمامی ابزار نصب دارای محافظ و عایق باشد.

 

مراحل و نکات نصب باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس عموما بصورت سری به یکدیگر متصل می شوند بنابراین برق باتری ها مستقیم DC می باشد و در کابینت های با ولتاژ بالاتر از 100ولت خطر برق گرفتگی به شدت افزایش می یابد.

در ابتدا تمامی باتری ها را به طوری که قطب های همنام کنار یکدیگر باشند داخل کابینت قرار دهید سپس آن ها را با هم سری کنید. در ضمن باید بدانید که نباید بیشتر از 6عدد باتری را با یکدیگر سری کنید چرا که ولتاژ آنها بیشتر از 72ولت می شود و خطر برق گرفتگی دارد. پس از اتصال تمامی باتری ها اولین و آخرین سر قطب باطری ها را به فیوز کابینت باتری وصل کنید سپس فیوز کابینت را قطع کرده و با نهایت احتیاط طبقات باتری را به یکدیگر متصل کنید و برای محکم کردن اتصالات حتما از واشر خاردار استفاده نمایید. عموما کابل قرمز برای قطب مثبت و کابل سیاه یا آبی برای قطب منفی استفاده می گردد و قطر کابل نیز در راهنمای باتری مشخص می شود. پس از نصب باتری باید به وسیله ولت متر آن را بررسی نمایید تا از اتصال درست باتری های یو پی اس مطمئن شوید. به طوری که پراپ مثبت ولت متر بر روی کابل قرمز و پراپ منفی روی کابل سیاه یا آبی باشد و ولتاژ مورد نیاز باید کمی بیشتر از ولتاژ کابینت باتری باشد. عدد نمایش داده شده نیز هرگز نباید منفی باشد در غیر اینصورت قطب های مجموعه باطری ها برعکس متصل شده اند و این حالت به شدت خطرناک می باشد.

باطری یو پی اس

 

مطالب مرتبط: باتری ماشین زانتیا