باتری ژل نوع مدرنی از باتری VRLA است که دارای الکترولیت ژله ای می باشد. ترکیب اسید سولفوریک با سیلیس فوم سبب ایجاد حالت ژله ای و بی حرکت آن می گردد. همین حالت ژله ای در باتری ژل ، نگهداری و حمل و نقل آن را آسانتر می کند ، چراکه دیگر نیاز نیست نگران زاویه قرار گرفتن باتری و نشت الکترولیت آن باشید.

باتری ژل ها از صفحات کمتر ولی با ضخامت بیشتر نسبت به سایر باتری ها تشکیل شده اند. این نوع باتری را نمی توان به عنوان باطری ماشین استفاده کرد چراکه دارای قدرت استارت زنی پایین هستند.

 مزایای استفاده از باتری ژل

  1. تعمیر و نگهداری رایگان
  2. حفظ شارژ اولیه در صورت استفاده از شارژر مناسب برای آن
  3. عدم نشت الکترولیت و رسوب (موثر در حمل و نقل و نگه داری آسان)
  4. عملکرد خوب در بیشتر دماها( 40- الی 140 فارنهایت)
  5. مقاوم در برابر لرزش و گرما و شوک
  6. استفاده در مکان هایی که تهویه مناسب ندارند. ( بدلیل عدم تولید گاز/فوم)

عمر باتری های ژله ای

باطری های مهر و موم شده ژل ممکن است تا 6ماه هم شارژ خود را نگه دارند; اما بهتر است زمانی که از آن به مدت طولانی ( بیشتر از 2هفته) استفاده نمی کنید باتری را از وسیله ( اسکوتر، صندلی ویژه معلولین و ...) جدا کنید.

باتری ژل بهتر است یا باتریAGM

مهم ترین تفاوت بین باطری ژل و باتری AGM در میزان شارژ آنهاست.

باطری AGM نسبت به باطری ژل میزان شارژ و تخلیه بیشتری دارد. باتری ژل جزو پرهزینه ترین انواع باتری های AGM می باشداما با این حال می تواند بهترین انتخاب برای وسایل و پروژه هایی که نیاز به تخلیه عمیق بسیار آهسته دارند ، می باشد.

باتری ژل خشک است یا آبدار؟

از نظر شیمیایی باتری ژله ای مانند باطری های آبدار هستند ولی عمده تفاوت آنها با باتری خیس وجود سیلیس در الکترولیت است که سبب تبدیل مایع الکترولیت به حالت ژله ای می شود.

استفاده از باطری های ژل در سولار

باتری ژل برای سولار

باطری های AGM و باتری ژل ها هر دو دارای تخلیه عمیق کند هستند. حال در بین این دو دشارژ عمیق باطری ژل بسیار آهسته تر می باشد بنابراین اجراهای پروژه هایی که نیاز به تخلیه عمیق بسیار آهسته دارند ، مناسب می باشد.

تهیه شده در تحریریه سحرباتری سپند