رایج ترین شکل خرابی خودرو، از کار افتادن باتری ماشین است.

 

هشت دلیل عدم کارایی باتری های خودرو

از بین بردن و حذف خوردگی پایانه های باتری می تواند عمر باتری ماشین شما را طولانی تر کند.

 رسوب سر باتری

باتری های بی کیفیت یکی از شایع ترین دلایل خرابی خودرو هستند که این امر اغلب منجر به نیاز به تماس گرفتن با تعمیرکار در کنار جاده یا تعویض اضطراری باتری می شود.

در اینجا هشت مشکل اصلی مسبب خرابی در باتری های اتومبیل را بررسی میکنیم:

 

  • اتصال کوتاه به دلیل عدم وجود جداکننده بین صفحات مثبت و منفی
  • سلول یا سلولهای دارای گردش محلول کوتاه به دلیل ایجاد مواد ورقه ای ریخته شده در زیر صفحات
  • سولفاته شدن پس از مدت طولانی استفاده در حالت شارژ کم یا کوتاه زمانی
  • خوردگی یا آسیب رسیدن به پایانه های مثبت و منفی
  • اتصالات داخلی شکسته در نتیجه خوردگی
  • صفحات شکسته به دلیل ضربه و لرزش
  • صدمه به بدنه باتری
  • سطح الکترولیت (مایعات) پایین

 

باتری ماشین من چگونه کار می کند؟

باتری های اتومبیل سرب اسید، از صفحات سرب و دی اکسید سرب غوطه ور شده در محلول الکترولیت حدود 35 درصد اسید سولفوریک و 65 درصد آب تشکیل شده است.

در هنگام تخلیه، مانند زمانی که از باتری برای استارت اتومبیل یا روشن کردن چراغهای جلو استفاده می شود، اسید سولفوریک موجود در الکترولیت تخلیه می شود و یک محلول الکترولیتی با نسبت بیشتری از آب باقی می گذارد. سولفات موجود در اسید صفحات را می پوشاند و باعث کاهش سطح واکنش شیمیایی روی آن می شود. شارژ مجدد این واکنش شیمیایی را معکوس می کند و سولفات را به اسید باز می گرداند.

 

قدرت بالای باتری اسید سرب نسبت به وزن خود، در کنار هزینه کم آن، استفاده آن را در اتومبیل ها جذاب می کند. این نوع باتری قادر به ارائه جریان زیاد مورد نیاز استارت برای روشن کردن موتور خودرو است.

باتری انرژی لازم برای رهاسازی موتور را برای استارت موتور ذخیره می کند. با استارت موتور، باتری ماشین شما توسط سیستم شارژ موتور محرک شارژ می شود - دینام برای تأمین جریان شارژ، از چرخش موتور از طریق یک درایو کمربندی انرژی می گیرد.

خوردگی در پایانه های باتری علت بسیار متداول خودروهایی است که روشن نمی شوند. خوردگی که غالباً به شکل پودر سفید (سولفات سرب) ایجاد می شود، در برابر عبور جریان الکتریکی مقاومت می کند و میزان آن را که می تواند به موتور استارت برسد، کاهش می دهد.

تمیز کردن پایانه ها به طور دوره ای با استفاده از آب و یک برس سیمی از این کار جلوگیری می کند، اما مطمئن شوید که از دستکش و محافظ چشم استفاده می کنید زیرا این پودر سفید سمی است و نباید آن را استنشاق کرد، بلعید یا اجازه تماس با پوست را داد.

رعایت نکات فوق در استفاده بهینه از باتری ماشین تاثیر به سزایی دارد و می تواند عمر مفید باتری خودروی شما را افزایش دهد.

تهیه شده در تحریریه سحرباتری سپند