عادت های اشتباه رانندگی

وقتی صحبت از مراقبت خودرو می شود همه ی ما یاد تغییر منظم روغن ماشین،چک کردن باتری خودرو ، بررسی تایر ها و ... می افتیم. این نکات بسیار مهم هستند و روی افزایش طول عمر مفید خودرو تاثیر می گذارند ولی علاوه بر این موارد نحوه رانندگی هم در این قضیه بسیار موثر می باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از اشتباهات رانندگان را در هنگام رانندگی مطرح کنیم تا با ترک این عادات اشتباه طول عمر خودرو افزایش و تعداد دفعات تعمیر و تعویض قطعات کاهش یابد.

  • قرار دادن دست روی دسته دنده به عنوان استراحتگاه

استفاده از دست دنده به عنوان تکیه گاه

قرار دادن دست به طور مداوم بر روی دسته دنده کار اشتباهی است مگر فقط برای تعویض دنده در زمان نیاز.

این حرکت به چند دلیل نامناسب است ، اول اینکه در هنگام رانندگی بهتر است 2دست بر روی فرمان باشد تا درهنگام خطر بتوان خودرو را به درستی کنترل کرد. دوما فشار اندک ولی مداوم دست به دنده ها و تنظیم کننده های حساس گیربکس لطمه وارد می کند.

در ضمن توجه داشته باشید که دستی یا اتومات بودن دنده هیچ تفاوتی ندارد و در هر دو نوع باعث خرابی این سیستم پیچیده می شود.

  • عدم استفاده از ترمز دستی

عدم استفاده از ترمز دستی

یکی دیگر از عادت های نادرست رانندگان عدم استفاده از ترمز دستی می باشد. عدم توجه به ترمز دستی باعث انتقال وزن خودرو بر پارکینگ پاول(parking pawl) می شود. این قطعه بسیار کوچک به عنوان یک پشتیبان برای ثابت ماندن چرخ دنده های عمل می کند که تحت فشار زیاد احتمال شکستن آن وجود دارد به همین دلیل توصیه می شود که حتما از ترمز دستی استفاده گردد.

  • حمل بار زیاد و غیرضروری

حمل بار زیاد

شعار ساده و سبک سازی خودرو در ارتباط با تمامی خودروها صدق می کند چراکه اضافه بار خودرو موجب افزایش مصرف سوخت می گردد و بر هندلینگ ماشین تاثیر منفی می گذارد.

  • خالی نگه داشتن باک بنزین

خالی نگه داشتن باک بنزین

گاهی اوقات به دلیل صرفه جویی در هزینه ممکن است که مقدار کمی بنزین در باک بریزید ولی غافل از اینکه همین امر موجب خرابی ماشین و صرف هزینه بیشتر بابت تعمیر آن می گردد. پمپ های سوخت مدرن طوری طراحی شدند که برای خنک ماندن در سوخت غوطه ور می گردند بنابراین اگر سوخت داخل باک کم باشد دمای پمپ در حین کار بالا می رود و موجب فرسودگی آن می گردد. ترجیحا در هر بار بنزین زدن حداقل یک چهارم باک پر گردد.

  • حرکت و ترمز ناگهانی و شدید

حرکت و ترمز ناگهانی و شدید

رانندگی با سرعت بالا ممکن است گاهی لذت بخش باشد ولی به همان اندازه به ماشین آسیب می زند و مصرف سوخت را افزایش می دهد. ترمز ناگهانی هم گاهی ضروری است ولی باعث فرسایش سریع تر لنت ها می شود، بنابراین با رانندگی با احتیاط و فشار دادن آرام پدال ها می توان عمر مفید لنت ها را افزایش داد.

  • افزایش دور موتور هنگامی که خودرو سرد است

افزایش دور موتور هنگام سرد بودن خودرو

بهتر است در ابتدای کار 1 الی 2دقیقه ماشین را در حالت روشن قرار دهیم تا به اصطلاح گرم شود در این حین روغن موتور در میان اجزای موتور پخش می شود و باعث نرم تر کار کردن ماشین می گردد. ولی توجه داشته باشید فشردن پدال گاز در حالت ساکن و ابتدای کار باعث ایجاد تغییرات ناگهانی در دمای بخش های مختلف موتور که هنوز تحت روغن کاری قرار نگرفتند می شود.

  • فشردن ممتد پدال کلاج

گاهی پشت چراغ قرمز پای خود را روی کلاج نگه میداریم و منتظر سبز شدن آن و حرکت هستیم ولی بهتر است که در حالت توقف دنده را خلاص کرده و پا را از روی کلاج برداریم تا باعث فرسایش صفحه فشار و بازوهای رها کننده نشویم.

  • حرکت و تغییر ناگهانی دنده عقب به دنده یک قبل از توقف کامل

تغییر دنده عقب به دنده1 قبل از ایست کامل

زمانی که می خواهید در یک محیط کوچک دور بزنید یا پارک کنید ممکن است مجبور باشید چندین بار دنده را تغییر دهید، برای انجام این کار بهتر است قبل از تغییر دنده ابتدا توقف کامل انجام دهید(منظور از تغییر دنده از دنده عقب به دنده یک یا در گیربکس های اتوماتیک دنده D می باشد)

  • استفاده ممتد از ترمز در سرازیری

استفاده ممتد از ترمز در سرازیری

رانندکی در یک تپه شیبدار می تواند دلهره آور باشد به همین دلیل برخی رانندگان به صوورت ممتد پای خود را به پدال ترمز تکیه می دهند تا در زمان خطر سریع ترمز کنند اما این حرکت باعث ایجاد فشار و گرما در سیستم ترمز می شود. و اما طریقه صحیح فشار پدال گاز به این صورت است که پاشنه پا با کف خودرو در تماس باشد و بخش زیادی از وزن پا باید روی پاشنه قرار گیرد و قبل از توقف کامل،فشار به پدال ترمز به آرامی کم شود.

  • بی توجهی به صداهای تولید شده توسط ماشین

بی توجهی به صدای ماشین

به صدای ماشینتان گوش کنید!

گاهی اوقات خودروی شما صداهای عجیب و ناموزون از خود تولید می کند که باید آن را جدی بگیرید و در صدد رفع آن برآیید چرا که ممکن است در یک زمان نامناسب آن مشکل بروز کند و دردسرساز شود.